Chat with us, powered by LiveChat

Ondernemer blijf scherp: hoe staat u er mobiel voor?

Door 22 juni 2020Nieuws

Veel ondernemers zijn zich er niet van bewust hoe ze er qua vindbaarheid voor staan en dan bedoel ik met name hoe consumenten u via hun smartphone vinden. Want laten we wel wezen: de tijd dat we uren achter een laptop zitten te zoeken ligt alweer een tijdje achter ons. 

100 miljard zoekopdrachten per maand

Google is met 100 miljard zoekopdrachten per maand de grootste zoekmachine. 76 procent daarvan kwam voort uit zoekopdrachten met de mobiele telefoon en 63 procent daarvan leidde binnen een uur tot actie. Dat klinkt heel logisch, want als u zelf een restaurant zoekt met uw mobiel wacht u ook niet twee weken met reserveren.

Google uw eigen bedrijf eens met uw laptop of pc en vervolgens een keer met uw smartphone. Wat u op uw grote beeldscherm rechts ziet, staat op uw smartphone bovenaan. Google zorgt ervoor dat u feitelijk in uw Google domein terechtkomt én daar blijft. Uit onze eigen ervaringen blijkt namelijk dat slechts 5 procent van de zoekers via de mobiele weg doorklikt naar uw website! Dat is best even schrikken. 95 procent van de mensen die mobiel zoeken naar uw bedrijf via Google komen dus niet op uw website, maar gaan uit van de informatie die Google hen voorschotelt. Uw website kan er dan picobello uitzien, het gros van de mobiele zoekers komt daar dus niet eens.

Niet alleen een zoekmachine

Als u zich niet bewust bent van deze cijfers en u staat er bij Google verkeerd voor dan heeft u echt een probleem. Zo zijn er legio bedrijven die geen of verkeerde openingstijden op Google hebben staan. Bovendien is het meestal zo dat de enige foto die er staat een slechte foto is die Google zelf met hun camera-auto heeft gemaakt. Het komt ook vaak voor dat er een hele slechte review is geplaatst. Maar dat is niet het enige. Google is hard op weg een customer service kanaal te worden. Mensen stellen vaker vragen via de berichtenfunctie in het Google domein en als u daar niet op antwoordt loopt u mogelijk klandizie mis. Wie zich hier niet bewust van is, zal langzaam maar zeker gaan merken dat de business achteruit hobbelt.

Wat te doen?

Ten eerste: claim uw Google domein (als u dat nog niet gedaan heeft). Download de app Google Mijn Bedrijf en alles wijst voor zich. Google zendt u per post een verificatiecode of u wordt gebeld. Werkelijk waar!

Zorg er ten tweede voor dat al uw basisgegevens goed ingevuld zijn. Denk vooral aan de juiste branchecategorie. Tandartsen staan bijvoorbeeld nog weleens ingedeeld als ‘kaakchirurg’. En dus haast onvindbaar als tandarts.

Vergeet ook de services niet. Google biedt de mogelijkheid om verschillende specialisaties toe te voegen. Voor een notaris kunnen dat bijvoorbeeld de volgende categorieën zijn: familierecht, samenlevingscontract en belastingvrij schenken. Wie dit regelt staat er online gewoon sterker voor en wordt meer en vaker gevonden.

Vul al uw openingstijden goed in en vergeet de koopavonden en –zondagen niet. Veel winkels zijn volgens Google gesloten terwijl ze op dat moment gewoon open zijn. Zonde!

Upload zoveel mogelijk foto’s. Zoekt u inspiratie? Zoek eens mobiel naar bijvoorbeeld restaurant ‘Lot en de Walvis’ en u ziet wat ik bedoel. Google is dol op foto’s en beloont dat met een betere ranking, waardoor u dus beter gevonden wordt dan uw concurrent. Als u dan toch naar ‘Lot en de Walvis’ heeft gezocht, dan ziet u ook de honderden reviews in Google. Vraag dus bij uw klanten om Google reviews. Let wel op dat dit voor klanten momenteel alleen mogelijk is met een Gmail-adres of een Google-account.

Google is druk bezig met het direct beschikbaar maken van zoveel mogelijk informatie op de zoekresultatenpagina. U kunt in het profiel zelf posts plaatsen. Dit is vergelijkbaar met een soort mini blog. U kunt hiermee dus zelf kiezen welke uitgelichte berichten verschijnen bij het zoeken naar uw bedrijf.

Tenslotte, misschien wel de belangrijkste tip: gebruik het Googledomein ook echt als servicekanaal. Zorg ervoor dat u meldingen krijgt als er een nieuwe vraag of review binnenkomt. Voorzie potentiele klanten snel van een correct antwoord. Dit laat aan iedereen zien dat u als bedrijf mensen actief verder helpt. Meteen een goede tip: indien de dezelfde vraag vaker terugkomt, denk er dan over na om deze informatie beter zichtbaar te maken op de website.

Interesse?

Wij kunnen u helpen ervoor te zorgen dat uw bedrijf goed te vinden is via Google en helpen u uw klanten uw dienstverlening te reviewen op Google. Bel ons snel eens en laat u door onze ideeën verrassen!