Chat with us, powered by LiveChat

De hypotheekadviseur en social media, nog geen gelukkig huwelijk

Door 3 juli 2020Nieuws
Hypotheekadviseurs

De hypotheekbranche en social media is nog geen gelukkig huwelijk. Neem bijvoorbeeld De Hypotheker, Huis & Hypotheek en Hypotheek Visie.

De hoofdkantoren van deze ketens hebben op Instagram respectievelijk slechts 450, 119 en 64 volgers. Waarbij Huis & Hypotheek en Hypotheek Visie zelfs nog nooit een bericht hebben geplaatst op Instagram. Dit foto en video-medium is de laatste jaren ‘ontploft’, maar hypotheekbedrijven beseffen zich dit nauwelijks en weten amper aansluiting te vinden bij de miljoenen gebruikers. Maar ook op de traditionele sociale platformen zijn hypotheekadviseurs nauwelijks actief. Wij onderzochten 100 kantoren.

Facebook

Hypotheekkantoren lijken Facebook redelijk geïntegreerd te hebben in de mediastrategie: 65 procent van de onderzochte kantoren heeft een pagina op dit medium. Maar slechts de helft daarvan is actief.

Instagram

Slechts 17 procent van de hypotheekadviseurs in Nederland bevindt zich op dit medium en maar de helft is er actief. Terwijl dit platform het afgelopen jaar de grootste groei doormaakte! Het aantal gebruikers in Nederland nam met 14 procent toe van 4,9 naar 5,6 miljoen.

Het Google bedrijfsprofiel

En dan komen we bij een ander belangrijk, en vaak vergeten, medium: het Google bedrijfsprofiel.  Mensen gaan hier steeds meer vragen stellen via de berichtenfunctie en als je daar niet op antwoordt, loop je mogelijk klanten mis. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat hypotheekadviseurs gemiddeld 10 vragen krijgen op het Google bedrijfsprofiel waarvan het overgrote deel onbeantwoord blijft. Een gemiste kans!

Hypotheekadviseur social media

Ook reviews spelen een grote rol wanneer mensen een keuze maken, zeker als het gaat om financiële zaken zoals hypotheken. Dat oriënteren gebeurt vooral online en dan zijn die reviews enorm belangrijk. Meer dan 20 procent van de hypotheekadviseurs heeft geen reviews. Google hecht ook veel waarde aan foto’s, dat is een feit. Zo ontvangen bedrijven die regelmatig foto’s posten meer verzoeken voor een autoroute naar hun locatie en krijgen zij meer kliks naar hun website. Met gemiddeld zeven foto’s op het bedrijfsprofiel is ook hier nog veel winst te behalen voor hypotheekadviseurs.